Kategori: Skriveteknikker
Sådan gør du-blogindlæg om skrivetekniker og forfattermetoder. Her fortæller jeg om mine erfaringer med at skrive på baggrund af mit forfatterskab og en kandidatgrad i dansk fra Aalborg Universitet. Jeg forsøger altid at udvide mine horisonter og lade mig inspirere af både andre skønlitterære forfattere og fagbogsforfattere. Faktisk bringer det mig stor glæde at blive en bedre forfatter. At blive bedre til det-med-ord og i mere præcise vendinger at kunne beskrive de verdener, mine karakterer vandrer rundt i. Om det er fiktive eller virkelige verdener, så bliver bøger simpelthen bedre, når man fornemmer deres verden beskrevet med de rette ord.
Skrivetekniker varierer en hel del, meget afhængigt af hvem du vælger at spørge. Skrivetekniker kan være alt fra plot og struktur, over hvordan man skaber den perfekte scene, til ordene man vælger til sine sætninger. Skrivetekniker kan være Swains scene-sequel-struktur, der angiver, hvordan man lader de to afveksle og faktisk skaber hele bogen alene med dem. Men det er også at lære at fokusere på konflikter. Et emne, som McKee taler næsten udtømmende om, bl.a. i sin bog Story. Uden konflikt ingen fortælling.
Konflikt optræder også i andre afskygninger. F.eks. taler J. Bruner om brud på forventninger som det, der egentlig definerer, at en tekst overhovedet er en fortælling. Eller sagt omvendt: Hvis der i teksten ikke brydes med en forventning, så er der tale om noget andet end en fortælling. En deskription af verden kunne man måske sige. Et indholdsløst, underforstået meningsløst, referat af virkeligheden. Træer er ofte brune og grønne, f.eks. Ligegyldigt.
Er du mere interesseret, kan du connecte til mig via sociale medier, f.eks. Facebook (klik her)
Bagsidetekst, der fanger læseren
Bagsidetekst har aldrig været vigtigere end nu. Det er jo dem, som Mofibo og andre lydbogstjenester bruger. Læs med, og find ud af, hvad jeg og kendte forfattere tænker om at skrive en bagsidetekst, der får læsere, lyttere og købere til at vælge netop vores bog frem for andre. Mens jeg skrev bagsidetekst til min […]
Sådan kan du undgå en dødkedelig scene uden fremdrift
Selv i bøger af etablerede forfattere undrer man sig til tider over væsentligheden af et kapitel. Hvorfor er det medtaget? Hvad vil forfatteren sige med det, og hvor skal det føre hen? I dette indlæg har jeg lyst til at skrive, hvordan man kan modarbejde, at læseren sidder tilbage med netop den, flade fornemmelse. Hvordan, […]
Konflikt og fortællinger
Hvad er fortællingers byggesten? Findes der et enkelt element, vi ikke kan fjerne, før fortællingen bryder sammen og bliver til noget andet? Mange vil sikkert pege på, at sproget er det, vi bygger alle fortællinger af, men det er ikke sandt. Selvfølgelig kan vi ikke undvære sproget, men det er fuldt ud muligt med sproget […]
Techniques of the Selling Writer
Gode fagbøger kan lære os meget om skriveteknik og fiktion. Det er lidt af en selvfølge, men det er min erfaring, at der er langt i mellem de virkelig dygtige fagforfattere. Omtrent lige så langt, som der er mellem gode kritikere – som jeg også værdsætter højt. Dwight V. Swain var underviser på universitetet i […]
At strukturere sin fortælling
Dwight V. Swain har skabt en simpel måde at strukturere sin fortælling. Jeg vil i indlægget forklare scene-sequel-strukturen. For nyligt skrev jeg et blogindlæg om Dwight V. Swains MRU-begreb, hvor motivation og reaktion konstant afløser hinanden. Som jeg forstår hans idé, så er MRU’er med til at prioritere hovedpersoners reaktioner over alt andet. Det er […]